ZALELIJKE RIJDERS WILLEN TELEFOONPROTOCOOL

Bijna de helft (48 procent) van de zakelijk rijders die werken bij een bedrijf zonder richtlijnen over bellen in de auto, wil dat hun werkgever een gedragscode opstelt voor het bellen in de auto. De belangrijkste redenen die men noemt, zijn dat dit een rustiger en veiliger gevoel geeft tijdens het rijden. Dit zijn een aantal van de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat VVN voor de start van de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ heeft laten uitvoeren.

Een ander opmerkelijk feit is dat hoewel 86 procent van de ondervraagden op de hoogte is van het feit dat bellen ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer, toch zestien procent van de ondervraagden die zakelijk bellen in de auto onderweg onderhandelingen of uitgebreide gesprekken voert. Deze uitkomsten werden vanmorgen gepresenteerd bij de start van de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’.

Risico’s

De campagne wil automobilisten bewust maken van de risico’s van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden. Door de afleiding die dit met zich meebrengt reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en missen ze informatie. “Bestuurders zien vier van de tien verkeersborden niet tijdens handheld bellen, blijkt uit onderzoek,” zegt Jaap de Graaf, projectleider van de campagne bij Veilig Verkeer Nederland.

Voorbeeldfunctie

Zeven toonaangevende bedrijven spelen een voorbeeldrol tijdens de campagne. Bij de start vanmorgen presenteerden zij hun telefoonprotocol, waarmee de bedrijven hun medewerkers willen beschermen tegen de gevaren van het zakelijke bellen in de auto. De deelnemende bedrijven zijn Esso (Exxon Mobile), Schenk Papendrecht BV, Shell, BP, Tata Steel, Gasunie en UPS Nederland. Brancheorganisaties EVO en VNA steunen de campagne en roepen hun leden op om -voor zover nog niet gebeurd- een telefoonprotocol op te stellen.

Handhaving

Tijdens de campagneperiode zal de politie extra aandacht geven aan het bedienen van elektronische apparatuur tijdens het rijden. “Vooral onze motorrijders worden ingezet, omdat die goed in de auto’s kunnen kijken,” vertelt Egbert-Jan van Hasselt Landelijk Programmamanager Politieverkeerstaken. “Ze letten vooral op handheld bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone.” Het Openbaar Ministerie ondersteunt de controles van de politie met een landelijk vervolgingsbeleid, speciaal toegesneden op afleidingsgerelateerde gedragingen.

Bron: Managersonline