ONDERNEMERS MOETEN EFFICIËNTER WERKEN

Het wordt een zwaar jaar voor ondernemers, aldus trendwatcher Richard Lamb van TrendWatcher.com. „Dat zie je, dat weten ze ook allemaal, maar ze praten er onderling niet zoveel over. ‘’ Ondernemers zullen dit jaar op bepaalde vlakken dan ook een andere koers moeten gaan varen, efficiency staat daarbij voorop. Lamb zet een aantal tips voor op de rij.

Ondernemers & Efficientie

In goede tijden, wanneer de opdrachten bijna aan komen waaien, hoeven ondernemers zich er niet zo druk om te maken. Een paar uurtjes extra werken wordt dan al snel vergeten. Maar op momenten dat alle zeilen moeten worden bijgezet is dat wel anders. „Ondernemers zullen hun tijd echt efficiënt in moeten gaan delen. Er zijn bepaalde sectoren die weliswaar aantrekken, maar we moeten er toch vanuit gaan dat deze zware tijd nog wel even gaat duren.

Van computer naar tablet

Werkzaamheden verschuiven van de computer naar de mobiele telefoon en/of tablet, is volgens Lamb een eerste stap om als zelfstandige uiteindelijk meer tijd vrij te maken voor andere dingen. „Op die manier kan een ondernemer heel veel dingen tussendoor regelen, zoals afspraken plannen en mails beantwoorden. Daarnaast stap je altijd up-to-date bij je afspraak binnen.” Het heeft nog een ander voordeel. ,,Als ondernemer kun je ook op leuke andere plekken werken waar je contacten met collega’s op kunt doen. Het blijkt toch dat ondernemers vaak alleen werken en dat er wel behoefte is aan onderling contact.”

Ambassadeur

Contacten met collega-entrepreneurs zijn ook goed voor het onderhouden van een netwerk. „Een goed netwerk is belangrijk, er zijn tal van verenigingen en bijeenkomsten. Verwacht niet direct opdrachten uit de eerste ring, maar uit de ring erbuiten. Je kunt zelfs overwegen om met een soort van beloningssysteem te komen voor iedereen die een opdracht aandraagt. Zo worden contacten een soort ambassadeur voor het bedrijf. Dit bespaart verkopers.”

Iedereen is bereikbaar

„Zodra het met de economie slechter gaat zijn mensen die normaal niet zo makkelijk te bereiken zijn veel beter benaderbaar,” vertelt Lamb. ,,Dat is het voordeel van de recessie.” De komst van netwerkkanalen als Twitter en andere social media hebben hier aan bijgedragen. Lamb haalt twitterende politici in tijden van campagne aan als voorbeeld. „Maak als ondernemer gebruik van de verbeterde bereikbaarheid van mensen en onderhoud de contacten. Het is alleen niet altijd nodig om als mkb’er meteen met de directeur van een groot bedrijf in contact te komen. Juist contact met een andere schakel binnen een bedrijf kan erg waardevol zijn.”

Lees verder op: TrendVerwachting.nl