HET YOUP VAN ‘T HEK EFFECT

KPN en Telfort staan hun klanten gemiddeld binnen twee minuten te woord. Volgens een actuele test van vergelijkingssite Contractwijzer.nl zijn die telco’s daarmee het snelst. Van de twaalf grootste aanbieders van internet, bellen en televisie in Nederland liggen de gemiddelde wachttijden gemiddeld onder de vier minuten.

Ondanks de sterk verbeterde wachttijden ten opzichte van bijvoorbeeld twee jaar geleden (affaire Youp van ’t Hek), zijn de onderzoekers van mening dat de belmenu’s bij veel bedrijven nog altijd lang en onduidelijk zijn. Bij CanalDigitaal, T-Mobile en Ziggo moeten maar liefst zes stappen worden doorlopen om een contactcentermedewerker aan de lijn te krijgen. CanalDigitaal vraagt niet alleen naar postcode en huisnummer, maar klanten moeten eveneens hun rekeningnummer en smartcardnummer bij de hand houden als zij contact zoeken met de klantenservice.

Daarnaast is de reactiesnelheid van de providers op microblog Twitter onderzocht. De webcareteams van XS4All, Zeelandnet en Ziggo reageren gemiddeld binnen drie uur op een tweet. De online crew van UPC Nederland doet dit pas na enkele dagen. Uitgezonderd UPC wordt er gemiddeld binnen zes uur op Twitterberichten van klanten gereageerd.

Bron: Spits