WERKNEMER MOET ALTIJD TELEFONISCH BEREIKBAAR ZIJN

De ondernemer is veeleisend wat betreft de telefonische bereikbaarheid in de vrije tijd van zijn medewerkers. 60 procent verwacht dat het personeel ook buiten kantoortijden telefonisch bereikbaar is. Bijna een kwart wil dat zijn personeel gedurende zeven dagen per week paraat staat en van acht procent moet dit ook in de vakantie.

Dit blijkt uit onderzoek van BusinessCompleet.nl en Telfort onder 632 ondernemers.
Om een goede telefonische bereikbaarheid te garanderen, geeft een op de vijf bedrijven al zijn medewerkers een mobiele telefoon. 36 procent geeft alleen het mobieltje aan mensen voor wie het apparaat noodzakelijk is voor de uitvoering van de functie.

Strikte eisen

De overgrote meerderheid stelt aan het privé-gebruik van de telefoon wel strikte eisen. Bijna 30 procent verbiedt het privégebruik van het mobieltje van de zaak, 40 procent vindt privégebruik goed, maar stelt een limiet. De telefonische bereikbaarheid is daarmee vaak een zakelijke aangelegenheid.  Om de risico’s van hoge kosten voor privégebruik van de telefoon of laptop te vermijden, is het noodzakelijk om hierover onderling goede afspraken te maken. Toch geeft bijna 40 procent aan dit niet in de arbeidsvoorwaarden te hebben opgenomen.

Optimaal telefonisch bereikbaar

Opvallend is dat ruim 40 procent van de bedrijven zowel een mobieltje als een laptop ter beschikking stelt, voor optimale bereikbaarheid van de werknemer . De trend dat werknemers na kantooruren voor de zaak gebeld of gemaild kunnen worden, lijkt hiermee definitief een feit. Alsmede de verwachting dat werknemers de telefoon na werktijd opnemen.  Aan het belang van de telefonische bereikbaarheid van werknemers, koppelt 80 procent van de ondernemers het rapportcijfer acht of hoger.

Bron: ManagersOnline