VAST & MOBIEL IN ÉÉN

Door Nan van Grootel: Wie kent het niet? De wir-war in telecomland als het om abonnementen gaat. Als ondernemer weet je niet meer of je beduveld wordt of niet. Zeker in de tijd dat er nog geen bundel-varianten waren, wist je niet waarvoor je nu eigenlijk betaalde. Met de opkomst van tijd- en plaatsonafhankelijk werken, zie ik ook de behoefte naar passende abonnementen stijgen.

Deze trend is eigenlijk al lang geen trend meer. Mobiel Werken is een voorwaarde geworden om ergens te gaan werken, een smartphone van de zaak is vaker een basisbehoefte. Verschillende abonnementsvormen zijn gekomen en gegaan: de bodem komt in zicht. Eindelijk zijn we (mede door hulp van telecom-waakhond OPTA) naar een aanvaardbaar tarief gedaald.

Ongebruikte telefoonlijnen

Nu staan we voor een heel andere uitdaging. Als alles en iedereen aan Mobiel Werken doet: wat heb je dan nog aan vaste telefooncentrales en vaste toestellen? Om nog maar te zwijgen over de lijnen die overal liggen en nauwelijks gebruikt worden. En zie hier: weer een nieuw wirwar in telecomland! Ondernemers beginnen te beseffen dat ze eigenlijk best veel betalen voor ongebruikte capaciteit en willen weten wat ze daaraan kunnen doen.

Vast en mobiel in één

Ik ben blij dat de providers niet dezelfde fout maken als eerder bij mobiele telefonie (tijdenlang ondoorzichtige abonnementsvormen verkopen). Nee, de grootste providers kiezen meteen voor de volgende stap: vast & mobiel in één. Volledige kostenzekerheid en dito duidelijkheid gaan gelukkig hand in hand. De providers hebben duidelijk geleerd van hun fouten. Dat klinkt mooi, sexy en toekomstproof! Toch moet je er goed voor gaan zitten

Roadmap naar vast en mobiel in één

  1. Inventarisatie van infrastructuur (de fysieke lijnen) op je locatie (Wat heb je nu? Wat gebruik je? Wat niet?)
  2. Inventarisatie van belverkeer op vaste- en mobiele telefonie. (Hoeveel bellen je werknemers vast, en mobiel? Gebruik hiervoor de meest recente facturen.)
  3. Welke nieuwe hardware is nodig? Of kies je voor een cloud-oplossing waarbij je ruimte huurt in de serverruimte van de provider? Dat scheelt onderhoudskosten en hoofdpijn: ik zeg DOEN!
  4. Voorstel voor vast en mobiel in één: op één factuur je mobiele gesprekken en data (voor het hele bedrijf), je fysieke lijnen, je vaste belverkeer en vaste dataverbruik.
  5. Nadenken….
  6. Implementatie (Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, duurt de uitvoer hiervan tussen de 3 en 6 maanden.)
  7. Training van je mensen. Velen zullen nu alleen nog maar een smartphone hebben, die dezelfde functionaliteiten heeft als een vast toestel: dat snap je niet zonder wat goede uitleg.
  8. Sit back and relax! Je bent nu toekomstproof en je kunt makkelijk budgetteren. Geen gedonder of wirwar meer. Wel zo prettig…

Uitbesteden

Is het dan echt zo simpel? Ach, welnee maar er zijn voldoende partijen die je kunnen helpen om het echt zo simpel te laten lijken. Jij hoeft je alleen maar druk te maken over de hierboven beschreven hoofdlijnen. Niet zelf gaan uitvogelen hoe het werkt, denk maar gewoon na over hoe je het graag zou willen hebben en laat het daarna over aan de professionals: daar zijn ze voor. Dan kun jij weer gewoon verder met waar je goed in bent…

Snel aan de slag

O ja, voor iedereen die denkt dat ie nog wel even heeft om hierover na te denken: KPN heeft aangekondigd per 1 augustus de tarieven op de oude producten te verhogen met gemiddeld 25 procent. Dit is een voorbode van de uitfasering van oude producten en diensten. Kom in beweging dus! Toen de grijze draaitoestellen van PTT eruit gingen dachten we ook dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen. Wie heeft er nog één staan waarvoor ie nog steeds huur betaalt? Wakker worden!

Bron: MKBservicedesk