17 augustus 2011 6.12 Telefoonservice

TRANSACTIONELE E-MAILS: HAAL MEER UIT JE KLANTCONTACT

Aankoopbevestigingen, status van verzending, bevestiging van aanmelding, abandoned shop carts. Verschillende voorbeelden van transactionele e-mails. Dit zijn uitingen die een aankoop faciliteren en bevestigen. Waarom is deze vorm van e-mailmarketing zo belangrijk binnen de e-commerce branche? Omdat transactionele e-mails uiterst relevant zijn, persoonlijk en altijd worden gelezen door de klant.

 Voordelen transactionele e-mails

  • Abandoned shopcart-mailings genereren tot wel 55% meer conversie dan reguliere e-mailcampagnes (SeeWhy Research).
  • Bevestigingsmails hebben een click-through rate van 20,8% in tegenstelling tot 3,1% voor bulk e-mailings, verzonden door dezelfde organisaties (Experian Marketing Services, The transactional email report).
  • 75% van de klanten openen en lezen transactionele e-mails in tegenstelling tot 45% bij andere commerciële e-mails (MarketingSherpa ‘Ecommerce Benchmark Guide’).

Aan de slag met transactionele e-mails

Als webwinkelier maak je gebruik van een e-commerceplatform. Drupal, Hybris en Magento zijn hier goede voorbeelden van. Verstuur je een transactionele e-mail vanuit je e-commerce platform, dan is deze meestal nog niet opgemaakt of optimaal gepersonaliseerd. Een gemiste kans gezien je met behulp van professionele e-mailmarketingsoftware meer vormgeving en gepersonaliseerde content aan transactionele e-mails mee kan geven. Hoe werkt dat dan?

Met behulp van de datakoppeling tussen je webshop-platform en je e-mailmarketingsoftware synchroniseer je klantgegevens. Dit gebeurt bijvoorbeeld met behulp van een API (Application Programming Interface) of beschikbare standaard plugins. Een datakoppeling kan automatisch verlopen, waardoor je er na installatie van de koppeling geen omkijken meer naar hebt. Een synchronisatie heeft naast het opmaken van gepersonaliseerde e-mails nog andere voordelen. Hieronder enkele voorbeelden.

Voorbeeld: Modewereld – Inschrijving/wachtwoordmail

Dankzij de koppeling tussen de Magento webshop van Modewereld en de e-mailmarketingsoftware van Copernica wordt het individuele wachtwoord en klantnummer van iedere gebruiker opgeslagen in de centrale database. Zodra een nieuwe klant zich aanmeldt voor de webshop, maakt de e-mailmarketingsoftware een nieuw profiel aan in de database. De creatie van een nieuw profiel triggert vervolgens een opvolgactie die een gepersonaliseerde e-mail verstuurt. Deze voegt de gewenste gegevens aan de hand van personalisatievariabelen toe aan de e-mail en verzendt deze vervolgens naar de klant.

Voorbeeld: Agradi – abandoned shopping cart

Agradi maakt richting de klanten gebruik van abandoned shopcart mailings. Hierbij staat het e-commerce-platform ook in direct contact met de e-mailmarketingsoftware. Producten die de klant in het winkelwagentje plaatst, komen onder een speciale ordercollectie te staan in het profiel van de klant. “Dit is wel uniek aan onze e-mailmarketing software”, vertelt Oskar van Straaten, directeur van Agradi. “De gehele historie van de klant wordt opgeslagen in de database, waardoor wij alle verzamelde gegevens kunnen gebruiken in onze e-mailings.”

Uit deze ordercollectie worden de gegevens gehaald voor de invulling van de abandoned shopcart mailing. Denk hierbij aan de achtergelaten producten zelf, maar ook aan de standaardgegevens als naam en aanhef van de klant.

Om te zorgen dat de juiste personen deze e-mail ontvangen, wordt gebruik gemaakt van een dynamische selectie. Deze selectie ‘ziet’ dat na 1 dag bepaalde producten nog steeds een bepaalde status hebben (bijvoorbeeld ‘in shopping cart’ of ‘niet besteld’). De abandoned shopcart mailing staat ingeroosterd in de e-mailmarketingsoftware en wordt automatisch verzonden naar alle klanten die in de selectie staan. En dat werkt: ruim 60% van deze mails wordt geopend door de doelgroep van Agradi in tegenstelling tot 30% van de reguliere bulkmailings.

Ga zelf aan de slag

Beschik je over een webwinkel en wil je meer halen uit het contact met je klant? Dan zijn transactionele e-mails hier een uitstekend hulpmiddel voor. Je maakt zo niet alleen optimaal gebruik van de gegevens opgeslagen in je database, je verstevigt het contact met je klant en schept een vertrouwensband.

Werk je nog niet met transactionele e-mails? Kijk dan eens naar de mogelijkheid om je e-commerce platform te koppelen aan professionele e-mailmarketingsoftware . Door onder andere de e-mailtrajecten te automatiseren, bespaar je kosten en tijd en zorg je voor een hogere respons. Ken je nog voorbeelden van transactionele e-mailtrajecten of pas je ze zelf toe? Laat het hieronder weten en vertel wat ze bijdragen aan jouw webwinkel.

Bron: Frankwatching

Tagged:

6.12 Telefoonservice
6.12 Telefoonservice 6.12 Telefoonservice is in 2003 opgericht door Roland Vegt en heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. In ons team werken 20 enthousiaste collega’s. Wij verzorgen en waarborgen de telefonische bereikbaarheid van tal van bedrijven, organisaties en instellingen met een geheel eigen visie op telefonische communicatie voor de zakelijke markt. Wij zijn met trots al 11 jaar een volwaardig verlengstuk van veel organisaties.

CONTACT