17 oktober 2012 6.12 Telefoonservice

TRADITIONELE SECRETARESSE OP HAAR RETOUR

Met Het Nieuwe Werken verandert niet alleen het waar en wanneer professionals werken, het resulteert ook in een volledig andere inhoud van functies. Zo transformeert de traditionele secretaresse zich steeds vaker in een virtuele assistent. Zij is niet langer de ‘koffie rondbrengende gastvrouw’. Mede door alle ICT-ontwikkelingen is haar rol veranderd en bovendien hoeft zij niet per se op kantoor aanwezig te zijn om alles op rolletjes te laten lopen. Met de opmars van Het Nieuwe Werken is de virtuele assistent de laatste jaren uitgegroeid tot een volwaardig vak. Meer en meer erkennen managers dat Het Nieuwe Werken ook geschikt is binnen het secretaressevak.

Virtuele assistent in het MKB

De virtuele assistent is momenteel vooral te vinden in het MKB. “Sinds de introductie van de virtuele assistent en Het Nieuwe Werken in 2000 hebben we veel bewegingen gezien. Secretaresses zagen direct de meerwaarde in, managers daar en tegen waren sceptisch. Inmiddels is Het Nieuwe Werken gemeengoed en daarmee neemt, vooral vanuit het MKB, de vraag naar virtuele assistentes toe. Doordat deze bedrijven kleiner van omvang zijn, zijn innovaties makkelijker door te voeren. Ook speelt mee dat de traditionele secretaresse in het MKB minder een statussymbool is dan bij grote corporates,” aldus Marianne Sturman, directeur Moneypenny. “Ook bij startende ondernemers speelt de virtuele assistent steeds vaker een belangrijke rol. Zij huren niet direct kantoorruimte, maar werken in de startfase vaak vanuit huis. Als de zaken eenmaal beginnen te lopen en assistentie gewenst is, is de virtuele assistent die werkt vanuit haar eigen werkplek de oplossing. De ondernemer wordt ontlast, zonder dat het hem ruimte kost.”

Secretaresse andere tijden, andere vaardigheden

Met de talloze beschikbare ICT-oplossingen is het ook voor secretaresses goed mogelijk hun werk plaats- en tijdonafhankelijk te doen. Dit vraagt wel andere vaardigheden dan werken vanuit kantoor. De virtuele assistenten moeten beschikken over bijzonder goede communicatieve vaardigheden en een flinke dosis zelfstandigheid en initiatief. Ook het tot in de puntjes beheersen van alle tools voor het werken op afstand en het managen van de eigen ‘zichtbaarheid’ binnen het bedrijf is noodzakelijk. “De kern van het secretaressevak, het ondersteunen van een manager of afdeling, blijft bestaan, maar de invulling is geheel anders,” zegt Sturman.

Bron: Managersonline

Tagged: , , , , , , , , , , ,

6.12 Telefoonservice
6.12 Telefoonservice 6.12 Telefoonservice is in 2003 opgericht door Roland Vegt en heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. In ons team werken 20 enthousiaste collega’s. Wij verzorgen en waarborgen de telefonische bereikbaarheid van tal van bedrijven, organisaties en instellingen met een geheel eigen visie op telefonische communicatie voor de zakelijke markt. Wij zijn met trots al 11 jaar een volwaardig verlengstuk van veel organisaties.

CONTACT