TELECOMMERS VANGEN BEDRIJFSKLANTEN OP BIJ STORING

Bedrijven die de dupe zijn door storingen in mobiele telefonie van KPN, Vodafone en T-Mobile worden door deze telecommers klanten van elkaar overgenomen. Die bereidheid hebben de drie telecombedrijven afgesproken.

Daar gingen langdurige storingen aan vooraf, recent bij Vodafone door brand, waardoor honderdduizenden klanten dagen afgesloten bleven. Ook KPN liet vorige week klanten in de steek.

“Dat de telecombedrijven bereid zijn nu zeer nauw te gaan samenwerken is een goed resultaat. Al moet daar nog veel voor gebeuren”, zegt directeur Richard den Uijl van de belangenvereniging BTG, die namens de grote bedrijven en organisaties in Nederland snel maatregelen eiste.

Vergoeding

De belbedrijven komen met een draaiboek voor beperking van de schade tijdens dergelijke storingen. Over een eventuele vergoeding voor de al geleden schade door klanten is gisteren echter niets afgesproken.

Tijdens de brand begin april in de telefooncentrale van Vodafone boden concurrenten T-Mobile en KPN al hun diensten aan. Vodafone-abonnees direct helpen door hen op een lijn van KPN of T-Mobile te laten bellen, was echter te ingewikkeld. Een reservenetwerk opzetten is volgens de telecombedrijven ’veel te duur’.

„We hebben tijdens die brand samen wel enkele tests gedaan”, zegt de woordvoerder van Vodafone. „Die hebben aangetoond dat het overnemen van klanten technisch mogelijk moet zijn.” Maar niemand heeft er ervaring mee. Omdat het extreem complex is en veel tijd vergt, is het nu zoeken naar de goede aanpak.”

Privacy

Een van de struikelblokken is de privacy. Als de concurrent klanten tijdelijk overneemt, krijgt die ook inzage in alle persoonlijke gegevens, waarschuwt KPN. „Dan stuit je op de wettelijke bescherming van persoonsgegevens. Als bedrijf mag je die niet zomaar doorgeven, dat moeten we op een nette manier regelen”, aldus de KPN-zegsman. „Dat kan niet met één druk op de knop.” knop.” Den Uijl namens de grote klanten: „Het vraagt zeker veel werk. Dát er een oplossing kan komen, is de grote winst voor klanten.”

Bron: Telegraaf