13 augustus 2013 6.12 Telefoonservice

ONDERNEMER MIST MIDDELEN OM MOBIEL TE WERKEN

Bijna 90 procent van de ondervraagde ondernemers vindt dat thuis of onderweg werken doelmatiger is dan naar kantoor komen. Toch doet meer dan de helft van de ondernemers het nog niet, omdat ze niet beschikken over de juiste apparaten om mobiel te werken.

Dat blijkt uit onderzoek van MKB Servicedesk in opdracht van MKB-Nederland en Kennispartner KPN, op basis van de Mobiel Werken Scan die is uitgevoerd onder ruim 300 ondernemers.

Beperkt in mobiel werken

Veel ondernemers vinden het lastig om mobiel werken daadwerkelijk in te voeren. 56 procent van de ondernemers kan niet buiten kantoor werken door een gebrek aan mobiele middelen. Ze missen bijvoorbeeld geschikte software, laptops, kwalitatief goede camera’s voor videogesprekken en snel draadloos internet. Uit het onderzoek blijkt ook dat 41 procent van de respondenten wel beschikt over de juiste ICT-oplossingen om ‘altijd en overal’ te kunnen werken. Dit terwijl er tegenwoordig voldoende technische middelen, zoals 4G, beschikbaar zijn -al dan niet in de cloud- om mobiel samenwerken mogelijk te maken. Door gebruik te maken van één ICT omgeving kunnen medewerkers optimaal veilig samenwerken met elkaar en met klanten en leveranciers.

Documenten delen

Bijna de helft van de ondernemers deelt intern bedrijfsdocumenten, via eigen servers of via de cloud. Dat laatste alleen onder duidelijke afspraken om te voorkomen dat vertrouwelijke documenten publiek worden. Er zijn ook ondernemers die wel extern informatie delen en bijv. freelancers aansturen via tablet en telefoon. Nieuwe opdrachten bespreken ze face-to-face met de mensen met zij werken, maar daarna communiceren ze veel telefonisch en online, bijvoorbeeld door documenten te delen via Dropbox. Verder maken ondernemers veel gebruik van WeTransfer, en Google Drive voor het delen van documenten, zo blijkt uit het onderzoek.

Fysiek overleggen

Online vergaderen is een online tool die ondernemers nog vaak links laten liggen. Ze vinden het onpersoonlijk en missen de non-verbale communicatie. De meerderheid geeft de voorkeur aan lijflijke aanwezigheid boven inbellen van gesprekspartners bij een overleg: 45 procent vindt het belangrijk fysiek samen te komen bij een meeting, tegenover 25 procent die dit níet belangrijk vindt. Er zijn situaties denkbaar waarbij online vergaderen erg efficiënt kan zijn.  Het scheelt veel (reis)tijd en kosten en tijdens een verblijf in het buitenland (zakelijk of privé) blijft het mogelijk om te vergaderen met relaties.

Bron: MKB Servicedesk

Tagged: , , , , , , , , , , , ,

6.12 Telefoonservice
6.12 Telefoonservice 6.12 Telefoonservice is in 2003 opgericht door Roland Vegt en heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. In ons team werken 20 enthousiaste collega’s. Wij verzorgen en waarborgen de telefonische bereikbaarheid van tal van bedrijven, organisaties en instellingen met een geheel eigen visie op telefonische communicatie voor de zakelijke markt. Wij zijn met trots al 11 jaar een volwaardig verlengstuk van veel organisaties.

CONTACT