MEER OMZET BIJ EXCELLENTE SERVICE

82% van de consumenten zegt slechte klantervaringen te delen. Wie excellente service levert, kan echter uitzien naar meer omzet. De resultaten van een enquête in opdracht van wfm-expert Cognito maken dat duidelijk.

De bevindingen van het Britse onderzoeksbureau YouGov tonen aan dat organisaties die investeren in het verlenen van excellente dienstverlening, een grote(re) kans hebben op meer inkomsten. Zo doet 53% van de ondervraagde consumenten additionele aankopen als zij geweldig worden geholpen. Bovenal zegt 59% van de ruim 2.000 respondenten in ruil voor goede service een hogere prijs te willen betalen voor producten of diensten. Hiervoor is men bereid gemiddeld 3% extra te betalen.

Impact

Uit de enquête in kwestie blijkt verder dat het merendeel van consumenten weinig vergevingsgezind is bij slechte klantervaringen; 82% van de ondervraagden deelt zijn of haar negatieve ‘recensie’ meteen met anderen. Bij goede klantervaringen ligt die hoeveelheid een stuk lager: 55%. ‘De kosten van slechte service zijn niet altijd direct zichtbaar, terwijl de positieve bijkomstigheden van goede dienstverlening dagelijks worden teruggekoppeld’, merkt Mike Timlett, IT-director bij CitySprint, op.

Meer omzet

Volgens Jonathan Chevallier, strategic development director bij Cognito, demonstreren bovenstaande uitkomsten dat investeringen in klantenservice een enorme impact hebben op de bedrijfsomzet en de merkperceptie. ‘Consumenten beslissen zelf op welke bedrijven zij kunnen bouwen. Wat dat betreft hebben marketinginvesteringen weinig nut’, meent de Brit.

Bron: Telecommerce