23 oktober 2015 6.12 Telefoonservice

HET NIEUWE WERKEN, 24 UUR PER DAG BEREIKBAAR ZIJN? 5 TIPS

. Maar wanneer is de werkdag over? En hoe zit het met de scheiding tussen privé en werk? De huidige technologie maakt het heel verleidelijk om in het weekend, ’s avonds of op vakantie nog even de mail te checken én te beantwoorden. Hierdoor zijn we ongemerkt al snel de hele dag met ons werk bezig en is er weinig tijd voor de benodigde ontspanning. Daarom geef ik deze keer vijf nuttige tips om de balans tussen werk en privé gezond te houden.

Door de invoering van HNW krijgen werknemers de vrijheid om een werkdag zelf in te richten. Er is de mogelijkheid om thuis te werken en om flexibel met uren om te gaan. Op deze manier is het mogelijk om de kinderen rustig naar school te brengen, het huishouden te doen en tussendoor te werken. Uit de HNW evaluaties blijkt dat deze vrijheid als erg positief wordt ervaren maar tevens een valkuil is. Want wanneer is de werkdag over? En hoe bewaak je scheiding tussen werk en privé? Door de huidige technologie is het heel verleidelijk om in het weekend, ’s avonds of op vakantie nog even de mail te checken en te beantwoorden. Hierdoor zijn we ongemerkt al snel de hele dag met ons werk bezig en is er weinig tijd voor de benodigde ontspanning.

5 Tips bij Het Nieuwe Werken:

  1. Maak verwachtingen rondom bereikbaarheid bespreekbaar binnen je team. Waarom reageert iedereen ’s avonds en in het weekend nog op e-mails? Is dit omdat ze het geen probleem vinden of omdat iedereen dit doet?
  2. Als je het belangrijk vindt om je mail te checken in het weekend of ’s avonds, plan dit dan van te voren goed in. Spreek met jezelf af dat je niet langer dan een uur aan het werk gaat en houd je hier ook aan.
  3. Zorg dat je goed voorbereid op vakantie gaat; stel je afwezigheid assistent in, spreek je voicemail goed in en vraag aan collega’s of ze bepaalde projecten in jouw vakantieperiode over willen nemen.
  4. Zet je werktelefoon tijdens een vrije dag of in je vakantie uit, spreek met collega’s af dat ze je bij een noodgeval kunnen bereiken op je privé nummer.
  5. Realiseer jezelf dat je op het werk ook wel eens koffie gaat halen, even met een collega praat of gaat lunchen. Het is niet erg als je thuis tussen de werkzaamheden door even een kop thee drinkt. Dit is niet meteen ‘verloren’ tijd die je weer in moet halen.

Voor verschillende organisaties in de profit en non-profit sector hebben we HNW evaluaties uitgevoerd door middel van een enquête. Een tijdje na het invoeren van HNW is het voor organisatie vaak van belang om te weten hoe de medewerkers HNW ervaren. Zijn de medewerkers tevreden of is er nog ruimte voor verbetering? Omdat HNW wordt ondersteund door facilitair, ICT en P&O (bricks, bytes en behaviour) zijn de meeste vragen uit de enquête gebaseerd op deze deelgebieden. Door deze brede insteek krijgen bedrijven een compleet beeld wat top gaat en wat misschien nog beter kan.

Door: Facility Management Magazine

Tagged:

6.12 Telefoonservice
6.12 Telefoonservice 6.12 Telefoonservice is in 2003 opgericht door Roland Vegt en heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. In ons team werken 20 enthousiaste collega’s. Wij verzorgen en waarborgen de telefonische bereikbaarheid van tal van bedrijven, organisaties en instellingen met een geheel eigen visie op telefonische communicatie voor de zakelijke markt. Wij zijn met trots al 11 jaar een volwaardig verlengstuk van veel organisaties.

CONTACT