DE ISDN TELEFOONCENTRALE IS NOG LANG NIET AFGESCHREVEN

Wie 50 jaar geleden een kantoor betrad en dat nu weer doet ziet grote verschillen. De typemachine heeft plaats gemaakt voor de PC. Stapels post zijn vervangen door e-mail; grote papieren archieven door datacenters. Maar één ding staat er nog steeds: de telefoon. Nu is het moment aangebroken dat ook dit gaat veranderen.

Het Nieuwe Werken

Telefonie komt los van plaats en toestel. Medewerkers kunnen zelf gaan bepalen waar en wanneer ze bereikbaar zijn en zijn daarvoor niet meer gekluisterd aan hun eigen bureau. Nieuwe technologieën als VoIP, Unified Communications, vast-mobiel integratie en Presence maken “Het Nieuwe Werken” mogelijk: persoonlijke telefonische bereikbaarheid, onafhankelijk van toestel en plaats.

Een telefooncentrale kan makkelijk 10 jaar mee

De gemiddelde leeftijd van een telefooncentrale is ca. 6,5 jaar. Dit betekent dat veel centrales in de praktijk inmiddels veel ouder zijn. En waarom ook niet? De kwaliteit van de hardware van veel merken en types is dusdanig dat deze nog best een aantal jaren meekan. En zeker in deze tijd van bezuinigingen zit niemand te wachten op een hoge investering in nieuwe telefoontoestellen en een upgrade van het LAN.

Technische versus economische levensduur

Veel bedrijven stoppen na een aantal jaar met periodieke updates van de software. Om nieuwe functionaliteit beschikbaar te maken voor gebruikers is een kostbare inhaalslag nodig. Dit maakt het verschil tussen de technische levensduur van de hardware die nog jaren meekan en de software die dermate veroudert is dat gebruikers niet kunnen profiteren van de voordelen van nieuwe technologieën.

Cloud Communication diensten verlengen de economische levensduur

Verschillende marktpartijen bieden bedrijfstelefonie diensten voorzien van alle nieuwe technologieën vanuit de cloud. Deze diensten kunnen eenvoudig met een VPN verbinding en een gateway op locatie gekoppeld worden met alle merken en types telefooncentrales. Zonder dat dit hoge investeringen vergt. In de cloud wordt een overkoepelende bedrijfstelefonie omgeving geconfigureerd die de intelligentie van bestaande centrales overneemt en uitbreidt met de functionaliteit die gebruikers helpen telefonisch beter bereikbaar te zijn en efficiënter te werken (zie onderstaande afbeelding). Eén van die marktpartijen is bereikbaarheid specialist Mtel. “In onze demonstratieruimte hebben we zelfs een analoog draaischijf toestel uit 1965,” zegt Leon Schuurmans, Directeur Business Development en Marketing bij Mtel. “Klanten staan versteld dat dergelijke ‘antieke’ toestellen gewoon werken.”

Migratiepad naar VoIP

Door een overkoepelende telefonie omgeving in de cloud te creëren profiteren organisaties direct van nieuwe functionaliteit als integratie met MS Outlook en Explorer, vast-mobiel integratie, het afleveren van faxen en voicemails in de e-mail-box en verkort kiezen tussen vestigingen. Tevens ontstaat een eenvoudig migratiepad naar een volledige VoIP oplossing. Door geleidelijke vervanging van bestaande toestellen door nieuwe IP toestellen kan de telefooncentrale zonder enig risico uitgefaseerd worden.

Niet investeren maar besparen

Volgens Leon Schuurmans (Directeur Business Development en Marketing, Mtel) levert de koppeling van bestaande telefooncentrales aan de cloud direct geld op: ”Organisaties kunnen de investering in een nieuwe telefooncentrale een aantal jaren uitstellen. Zij betalen uitsluitend voor de functionaliteit die zij extra nodig hebben. Deze kosten worden in de praktijk direct goedgemaakt, onder andere doordat bellen tussen vestigingen gratis wordt. Er staan nog duizenden ISDN telefooncentrales in het land. Deze zijn nog lang niet afgeschreven. De business case is eenvoudig te maken!”

Bron: Marqit