3 december 2013 6.12 Telefoonservice

DE FACILITAIRE TRENDS VOOR 2014

Welke facilitaire trends zijn volgend jaar van invloed op uw vakgebied? Met welke ontwikkelingen moet u rekening houden? We vroegen het aan vakgenoten en experts op facilitair gebied. Van virtualisering en flexibilisering tot rationalisering en meer samenwerking, het gaat in 2014 allemaal de revue passeren.

Virtualisering van FM

Volgens student Facility Management Muriel Groot zal de facilitaire dienstverlening in toenemende mate gaan ‘virtualiseren’ en het ‘goed regelen van FMIS zal daarbij een uitdaging zijn’. Jos Knops van Planon en Brigitte Ramge van NPQ signaleren de opkomst van slimme facilitaire apps.  “Deze apps gaan de productiviteit van mensen en werkplekken verhogen en the internet of things [het koppelen van apparaten zoals koelkasten aan internet, red.] maakt gebouwen en werkplekken intelligenter,” aldus Knops. Gevolg is dat FM’ers over steeds betere stuurinformatie beschikken om hun werk te doen en kunnen aantonen dat zij daadwerkelijk een bijdrage aan de kernactiviteiten leveren.

Werkplek nog flexibeler

Kantoorloos werken en de verdergaande flexibilisering wordt door velen aangemerkt als de trend voor 2014. “Kennis en informatie moet altijd en overal beschikbaar zijn: daar waar het werk is,” aldus Marita Langerak, Van Kaliber. “De focus komt hierdoor op flexibele, digitale samenwerkingsplatforms, waarin mensen binnen en buiten de organisatie kennis met elkaar kunnen delen.”

Facilitaire trends

Een groot knelpunt hierbij vormt overigens de bestaande papierberg. Volgens Langerak duurt het ‘op orde krijgen van papieren archieven in dit tempo nog minstens tot 2023!’ Consultant  Alexander Bos verwacht zelfs ‘schandalen’ omdat grote beursgenoteerde bedrijven hun (digitale) archieven niet op orde hebben en forse (fiscale) claims tegemoet kunnen zien. Bos constateert ook een ander struikelblok bij flexibel werken: “Facilitaire organisaties zijn niet klaar om de ‘thuiswerkprocessen’ te faciliteren en te managen en krijgen hier ook nauwelijks middelen voor. De eerste rechtszaken worden een feit!”

Bron: BNR

Tagged: , , , , , , , , , , , ,

6.12 Telefoonservice
6.12 Telefoonservice 6.12 Telefoonservice is in 2003 opgericht door Roland Vegt en heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. In ons team werken 20 enthousiaste collega’s. Wij verzorgen en waarborgen de telefonische bereikbaarheid van tal van bedrijven, organisaties en instellingen met een geheel eigen visie op telefonische communicatie voor de zakelijke markt. Wij zijn met trots al 11 jaar een volwaardig verlengstuk van veel organisaties.

CONTACT