18 november 2011 6.12 Telefoonservice

DE 10 BELANGRIJKSTE TECHNOLOGISCHE TRENDS VOOR BEDRIJVEN & INSTELLINGEN

In 2012 zullen het zakelijke landschap en moderne werkstijlen meer dan ooit worden bepaald door wereldwijde verbindingen tussen mensen, machines en hun omgeving. In het dit overzicht van de belangrijkste zakelijke technologische trends voor het komende jaar, voorspel ik dat zakelijke technologie in 2012 bedrijven in staat zal stellen om de werkplek te transformeren, effectievere klantenservice te bieden en kansen te creëren die voordelen opleveren voor de hele samenleving.

De toekomst heeft er nog nooit zo zonnig uitgezien voor bedrijven en overheidsinstellingen, die met behulp van technologie de groei willen bevorderen, problemen binnen hun sector willen oplossen en op wereldwijde schaal de levens van mensen willen verrijken. Hier volgt een overzicht van de 10 belangrijkste technologische trends voor 2012, die van invloed zullen zijn op bedrijven en hun werknemers.

1. De invloed van slimme netwerken

Met elk nieuw slim apparaat en elke nieuwe intelligente softwaretoepassing die aan het netwerk wordt toegevoegd, zullen alle computers en apparaten binnen dat netwerk inherent slimmer worden. Al deze apparaten zullen exponentieel profiteren van elke nieuwe verbinding. Of het nu gaat om verbindingen tussen mensen of tussen machines: er zullen nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd die een oplossing bieden voor maatschappelijke problemen. Voorbeelden zijn de inzet van ICT voor het terugdringen van de hoge kosten binnen de gezondheidszorg en oplossingen voor slim energiebeheer. Gezien het belang van het netwerk, zal elke vorm van onderbreking ingrijpende gevolgen hebben. Hierdoor zal de vraag naar zorgvuldig ontworpen en effectief beheerde netwerkverbindingen binnen de wereldwijde IP-backbone en snelle draadloze netwerken alleen nog maar groeien.

2. Naar de zakelijke cloud en terug

De zakelijke cloud zal het volwassenheidsstadium bereiken en voor aanzienlijke voordelen zorgen, zoals een drastische reductie van de investeringskosten, grotere bedrijfsefficiëntie en een zuiniger bronverbruik. Cloud computingdiensten zullen bedrijven krachtige nieuwe mogelijkheden bieden om op eenvoudige wijze workloads te verplaatsen tussen hun interne datacenter en de cloud van een externe dienstverlener. Of het nu gaat om een publieke, private of hybride cloud, de zakelijke cloud zal een cruciale rol spelen bij het ‘mobiliseren’ van bedrijfstoepassingen. Hierdoor zal de mobiliteit van het personeel sterk worden verbeterd en wordt de weg vrijgemaakt voor nieuwe zakelijke toepassingen.

3. Grote gegevensvolumes, grootse inzichten

Nu de juiste tools verkrijgbaar zijn voor het beheer van enorme gegevensverzamelingen, zullen bedrijven enorme hoeveelheden informatie aanboren om hun innovatietempo te vergroten. De rol van Chief Information Officer verandert daarbij in die van Chief Innovation Officer. De CIO zal de taak krijgen om de kwaliteit van gegevens te beoordelen en strategische toepassingen te ontwikkelen die nieuwe zakelijke kansen creëren en een op een feiten gebaseerde besluitvorming mogelijk maken. Deze verbeterde besluitvorming zal een positieve uitwerking op het bedrijfsresultaat hebben. Voorspellende analyse op basis van enorme hoeveelheden gegevens uit verschillende bronnen zal een steeds belangrijker hulpmiddel worden voor bedrijven. Ondernemingen die op juiste wijze omspringen met de kennis die binnen hun gegevens besloten ligt, zullen hun concurrentiepositie aanzienlijk kunnen verbeteren.

4. De sociale onderneming

Bedrijven hebben internet inmiddels volledig omarmd, maar zullen een nog socialer karakter krijgen. Het vermogen om op alle niveaus van de organisatie kennis aan te boren, wordt de nieuwe norm. Met behulp van de juiste tools, zoals HD-video voor een rijkere samenwerking en intelligente crowdsourcing kunnen bedrijven sneller, eenvoudiger en effectiever dan ooit informatie genereren, vinden en uitwisselen. Hierdoor kunnen zij hun innovatietempo verhogen en de productiviteit verbeteren, zodat de voordelen zich zullen opstapelen. Een personeelsbestand dat meerdere generaties beslaat, zal dankzij de inzet van technologie een werkelijk grenzeloze werkstijl kunnen hanteren. Werk zal worden beschouwd als een activiteit die niet langer is gebonden aan een specifieke locatie.

5. Videotechnologie heeft de toekomst

Videotechnologie zal het komende jaar hoge ogen gooien vanwege haar populariteit onder gebruikers en het gemak waarmee het beschikbaar is op tablets, mobiele telefoons en laptops. Dankzij de beschikbaarheid van ultrahoge bandbreedte en de combinatie van wereldwijde IP-netwerken met draadloze 4G LTE-netwerken, zal videotechnologie uitgroeien tot het favoriete medium van zakelijke communicatie. Deze technologie zal worden gebruikt voor alles van teamvergaderingen tot kwartaalbeoordelingen en on demand informatievoorziening over strategische projecten. Door de opkomst van contactentra die gebruikmaken van videotechnologie als business-to-consumer-toepassing voor de ondersteuning van klanten, zal videotechnologie definitief zijn intrede doen.

6. Dienstverlening op maat

Nieuwe mogelijkheden voor personalisatie zullen bedrijven aanzetten tot innovatie en in staat stellen om hun bedrijfsprocessen en -modellen op nieuwe wijze vorm te geven. Met multifunctionele informatiezuilen buiten traditionele winkellocaties, intelligente routering naar de juiste contact center-medewerker en ‘click to chat’-vensters kunnen bedrijven hun klanten effectiever van dienst zijn. Daarnaast zal de zakelijke cloud de mogelijkheid bieden om intelligentere toepassingen aan te bieden en deze te integreren binnen fysieke omgeving. Op deze manier kunnen bedrijven hun klantenservice personaliseren om de klantentevredenheid te vergroten.

7. Consumentisering van ICT

ICT-afdelingen beginnen steeds sterker de invloed te voelen van de eindgebruikers. Veel bedrijven proberen de ervaring en productiviteit van het personeel te verbeteren door hun ICT-beleid aan te passen aan werknemers die hun eigen productiviteitstools, zoals smartphones en tablets, naar de werkplek meebrengen. Bedrijven doen een beroep op experts om mobiele werknemers te ondersteunen met cloud computingtoepassingen, die even veilig en betrouwbaar functioneren op draagbare apparaten en met traditionele desktoptoepassingen zijn geïntegreerd. Bedrijfstoepassingen zullen op steeds grotere schaal verkrijgbaar zijn via zakelijke app stores die net zo toegankelijk zijn als hun tegenhangers binnen de consumentenmarkt.

8. M2M2P – Machine-to-Machine-to-People

Dankzij machine-to-machine-communicatie zullen mensen op een andere manier met de dingen omgaan, of het nu gaat om het beheer van het energieverbruik, productvoorraden, wagenpark of bedrijfskritische activa. Toch zal de menselijke factor een belangrijke rol blijven spelen, voor innovatie zorgen en tot belangrijke nieuwe oplossingen leiden. Zo zullen draagbare monitors 24/7 bewaking op belangrijke patiëntkenmerken mogelijk maken, maar zal deze informatie uiteindelijk door de zorgverleners worden gebruikt om patiënten te onderzoeken en behandelen.

9. Compliance wordt vanuit commercieel oogpunt steeds aantrekkelijker

Er komt steeds meer bewijs dat bedrijven, die beveiligingsstandaarden zoals die van de Payment Card Industry (PCI) naleven, minder ten prooi vallen aan gegevenslekken. Compliance zal daarom in 2012 hoog op de bedrijfsagenda staan. Gezien het moeizame economische klimaat en de steeds dwingendere overheidsrichtlijnen, zullen steeds meer bedrijven zich interesseren voor een nauwgezette, holistische beveiligingsaanpak, zodat ze op snelle en veilige wijze kunnen inspringen op nieuwe kansen. Bedrijven en overheidsinstellingen zullen op een andere manier omgaan met hun netwerk van partners. Steeds meer organisaties zullen de voorkeur geven aan partners die kunnen aantonen dat ze een uitgebreid, op standaarden en duurzaam beveiligingsplan hanteren.

10. Energiebesparingen zorgen voor zakelijke en maatschappelijke voordelen

Voor veel bedrijven zullen energiezuinigheid en met name een reductie van de CO2-uitstoot, belangrijke doelstellingen vormen. Dat is hoog tijd. In 2012 zullen de publieke en private sector gezamenlijk gaan investeren in efficiëntere verlichting, energiezuinige airconditioning-, ventilatie en verwarmingssystemen en andere energiezuinige technologie. Bedrijven zullen op zoek gaan naar flexibele, die on demand capaciteit bieden voor piekbelastingen en de stroomvoorziening reduceren zodra het gebruik terugvalt.

Bron: Frankwatching

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6.12 Telefoonservice
6.12 Telefoonservice 6.12 Telefoonservice is in 2003 opgericht door Roland Vegt en heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. In ons team werken 20 enthousiaste collega’s. Wij verzorgen en waarborgen de telefonische bereikbaarheid van tal van bedrijven, organisaties en instellingen met een geheel eigen visie op telefonische communicatie voor de zakelijke markt. Wij zijn met trots al 11 jaar een volwaardig verlengstuk van veel organisaties.

CONTACT