6 september 2011 6.12 Telefoonservice

BEDRIJVEN SLACHTOFFER VAN BELFRAUDE

Telefooncentrales worden steeds vaker via internet gekraakt. Gevolg: ondernemers zijn kwetsbaar voor belfraude. De bendes zelf bellen van en naar voormalige Sovjetrepublieken of andere exotische bestemmingen, maar zijn ongrijpbaar. Telecomoperators en bedrijven bekvechten met elkaar over de schuldvraag, omdat ze met de nota blijven zitten. Zo wordt KPN via dochterbedrijf Atlantic Telecom inmiddels beschuldigd van heling: het verdienen aan door een derde gepleegde fraude.

Atlantic Telecom verdient volgens een gedupeerde klant geld aan de praktijken van fraudeurs en hackers, die ondernemers en gemeentelijke kantoren platbellen via exotische telefoonnummers. Kern van de zaak is een nieuwe, amper te bestrijden vorm van diefstal, waarbij internationale bendes, hackers of inlichtingendiensten via de telefoonlijnen van Nederlandse ondernemers of overheidsinstellingen doelwitten in verre landen bestoken. Vreemd genoeg komen de kosten echter voor rekening van de gedupeerde ondernemer, wiens telefoonlijnen worden gebruikt. Aan het einde van de maand zit hij met een afrekening waarop landen als Noord-Korea, Palestina of Estland, Letland of
Litouwen veelvuldig opduiken.

De aangifte is gedaan door Herman van Houten, een ondernemer uit Nijmegen. Zijn medewerkers werden in februari een week lang hoorndol gebeld, alvorens Van Houten erin slaagde de betreffende nummers te laten blokkeren. Er werd naar 74 locaties gebeld, voor in totaal €2250.

Eerder overkwam de gemeente Ede iets vergelijkbaars, die werd €40.000 afgetroggeld. Van Houten deed aangifte van heling, omdat hij het niet eens kon worden met zijn telecomoperator over de afhandeling van de zaak.

Atlantic Telecom erkent dat het uitgaat van fraude, maar wijst erop dat de ondernemer in kwestie zelf verantwoordelijk is voor de beveiliging van zijn apparatuur, en dus moet betalen. “Als je geen slot op je deur doet, kun je de aannemer ook niet aansprakelijk stellen”, zegt een woordvoerder van KPN in een reactie. “Wij faciliteren alleen de lijn”, schrijft de bedrijfsjurist van Atlantic, die zich in een eerste schrijven aan Van Houten weinig meelevend toont en direct met incassomaatregelen dreigt.

Bron: Telegraaf

Tagged: , ,

6.12 Telefoonservice
6.12 Telefoonservice 6.12 Telefoonservice is in 2003 opgericht door Roland Vegt en heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam. In ons team werken 20 enthousiaste collega’s. Wij verzorgen en waarborgen de telefonische bereikbaarheid van tal van bedrijven, organisaties en instellingen met een geheel eigen visie op telefonische communicatie voor de zakelijke markt. Wij zijn met trots al 11 jaar een volwaardig verlengstuk van veel organisaties.

CONTACT