BEDRIJVEN HEBBEN WEINIG ZICHT OP MOBIELE KOSTEN

Zo’n 67 procent van de bedrijven met meer dan honderd werkneners heeft geen idee hoeveel ze eigenlijk betalen aan zakelijke mobiele kosten. Die liggen vaak veel hoger dan ze denken.

Dat blijkt uit een onderzoek naar zakelijke telefoniekosten bij Nederlandse bedrijven van Truphone, een internationale telecomaanbieder.

Mobiele telefonie

Mobiele telefonie is niet meer weg te denken in een zakelijke omgeving, zo laten de cijfers uit het onderzoek zien. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat bij een storing bij de mobiele provider niet of nauwelijks kan worden doorgewerkt. Bij grote bedrijven is dit percentage maar liefst 64 procent, bij bedrijven met twintig tot honderd medewerkers 59 procent.

Bring Your Own Device

Bij 30 procent van de bedrijven is er sprake van ’Bring Your Own Device’ (BYOD) waarbij de werkgever ofwel een Sim Only levert of een vergoeding geeft voor de gemaakte kosten.

Telefoon van de zaak

Daarnaast voorziet 88 procent van de grote bedrijven zijn medewerkers van een mobiele telefoon. Binnen die bedrijven heeft 38 procent een telefoon van de zaak. In 73 procent van de bedrijven tot honderd medewerkers heeft tenminste één medewerker en mobiele telefoon van de zaak.

Uit het onderzoek blijkt verder dat kleinere bedrijven tot twintig medewerkers veel beter zicht op de kosten hebben, 59 procent weet hoe hoog de totale telefoniekosten zijn.

Telecomaanbieders

Opvallend verder is dat ondanks dat ze niet goed op de hoogte zijn van de telefoonkosten, bedrijven wel veel switchen tussen telecomaanbieders. Het meest wordt geswitcht vanwege kosten of een goed aanbod van de nieuwe aanbieder.

Roaming

“Er is veel rumoer in telecomland”, zegt Rob van Velzen, Managing Director Nederland bij Truphone. “De hoge roaming-tarieven in Europa staan onder druk. We merken echter dat veel bedrijven weinig aandacht besteden aan hun kosten voor mobiele telefonie.”

Toch liggen die kosten vaak veel hoger dan bedrijven denken, stelt Van Velzen. “Zeker als het gaat om de kosten voor internationaal bellen. Daar is nog veel winst te behalen met kostenbesparingen tussen 30 en 90 procent.”